Leerkracht
Wat is Museumschatjes?
Als deelnemer van Museumschatjes kunt u vanaf schooljaar 2015/2016 met uw klas een museum in Friesland bezoeken. Alle deelnemende instellingen kunt u vinden onder het kopje [musea].
Museumschatjes bestaat niet alleen uit het museum bezoek, maar ook uit een voorbereidende en verwerkende les. Voor deze lessen is kant-en-klaar lesmateriaal ontwikkeld, bestaande uit een digitale leskist, een docentenhandleiding en het leerlingenmateriaal (de kijkwijzers).
Voor deelname aan Museumschatjes Fryslân kunt u het complete lespakket downloaden op deze website. Onder het kopje [downloads] vindt u alle benodigde documenten. De aanmelding voor het bezoek aan het museum verloopt via het betreffende museum. Onder het kopje [Musea] vindt u alle benodigde informatie over en van het museum. Per bezoek van maximaal 30 leerlingen wordt een vergoeding van €35,- (excl. BTW) gevraagd.
Doelstellingen
Leerlingen die meedoen aan Museumschatjes:• | worden in aanraking gebracht met museaal erfgoed in hun omgeving; |
• | kunnen kenmerken van voorwerpen onder woorden brengen; |
• | kunnen uitleggen waarom hun eigen speciale schat voor hen van waarde is; |
• | kunnen aan de hand van een kijkwijzer meer informatie over een voorwerp achterhalen; |
• |
kunnen onder woorden brengen waarom zij een bepaald voorwerp tot hun ‘museumschat’ kiezen; |
• | kunnen het voorwerp van hun keuze met de bijbehorende informatie en de argumenten voor hun keuze op aantrekkelijke en overtuigende wijze aan derden presenteren; |
• | kunnen uitleggen wat een museum is. |
Opbouw en tijdsinvestering
1. | Voorbereidende les in de klas (40 minuten). Leerlingen leren wat een voorwerp waardevol maakt; leren goed naar voorwerpen kijken; kunnen uitleggen wat hun eigen meest dierbare voorwerp is en waarom dat zo is. |
2. | Museumbezoek (60-90 minuten). Iedere leerling kiest zijn eigen grootste schat van het museum. Aan de hand van een kijkwijzer gaat de leerling zijn gekozen voorwerp analyseren. Wat maakt dit voorwerp waardevol? |
3. | Verwerkende les in de klas (45-90 minuten, afhankelijk van gekozen werkvormen). Wat is van alle individueel gekozen museumschatten de allergrootste schat? De leerlingen moeten hun eigen gekozen schat verdedigen. |
Museumschatjes sluit aan bij de kerndoelen van het primair onderwijs.
Kerndoel 1, (17), 51, 52, 53, 56